Jak zalepit a vyměnit duši u kola: Kompletní průvodce

Taky už se ti na vyjížďce stalo, že jsi píchnul nebo píchla duši a nevěděl/a co s tím? Nemusíš se ničeho obávat. V našem průvodci ti předáme nejen všechny potřebné informace, které k výměně duše nebo opravě defektu potřebuješ, ale taky potřebné sebevědomí. S námi to hravě zvládneš.

Výměna duše je základní dovednost, kterou by měl každý cyklista ovládat.” říká Matěj Češík, servisní technik Joy.bike Hradec Králové

Matěj Češík

Video

Co s sebou
   

Na defekt se musíš pořádně připravit a neustále u sebe vozit potřebné nářadí pro opravu píchlé duše. Tento set si můžeš dát do batohu nebo dresu, případně připevnit k rámu pomocí speciálního uchycovacího pásku.

 

Montpáky - díky kterým sundáš plášť z ráfku

Pumpička - potřebná k nafouknutí nové duše

Multiklíč - pokud máš na kole pevné osy, bez multiklíče se neobejdeš

Lepení - lepení můžeš vyměnit za náhradní duši, je to skladnější, ale pracnější

Náhradní duše - aby bylo za co měnit

Jak opravit defekt

Aby tě při tvých cyklistických dobrodružstvích nezastavil defekt, budeš ho muset opravit. Nemusíš se ale obávat, s naším návodem to bude hračka. Ukážeme ti, jak krok po kroku opravit píchlou duši. Příště už nebudeš muset volat odvoz, protože jsi v lese píchl/a.

Krok první - vyndání kola z rámu nebo vidlice

Prvním úkonem při defektu je vyndání kola z rámu nebo vidlice. U novějších horských kol, ale i gravelů je pevná osa. Tu si můžeš zjednodušeně představit jako šroub, který pevně spojuje rám a kolo. Pevnou osu můžeš, podle jejího typu, povolit buď  inbusem nebo páčkou, podobnou jako u klasického rychloupínáku.

Pokud máš defekt na předním kole, můžeš kolo pouze vytáhnout. U zadního kola je postup následující. Ještě před povolením pevné osy je potřeba zařadit na nejmenší kolečko na kazetě, tedy nejtěžší převod. Pokud máš na přehazovačce tzv. brzdu (malou páčku - viz galerie), je potřeba ji povolit, aby šlo kolo lépe vyndat.

Tip:Pokud jsi na trávě postav si kolo opačně (na sedlo a řidítka), aby se ti s kolem lépe manipulovalo.” doplňuje Matěj Češík, servisní technik Joy.bike Hradec Králové

Matěj Češík

Krok druhý - sundání pláště z ráfku

K tomuto kroku potřebuješ montpáky. Nejdříve prsty “odraz” plášť od ráfku aby se dovnitř lépe dostala montpáka. Delší, plochou stranou strč pod patku pláště. Pokud má montpáka na druhé straně háček, tak jej zahákni za drát výpletu. Druhou montpákou pak sundej plášť po celém obvodu z ráfku.

Tip: Pro vložení nové duše není potřeba sundávat celý plášť z ráfku. Stačí pouze jedna strana.

Krok třetí - vyndání duše

Teď můžeš vyndat proraženou nebo píchlou duši. Pokud budeš duši lepit, je potřeba zjistit, kde je proražená. Díru objevíš tak, že ji nafoukneš a podle ucházejícího vzduchu si označíš (nebo zapamatuješ) místo průrazu.

Jak zalepit duši

Zalepení duše je jednoduchý úkon, při kterém je ale potřeba dodržet postup, uvedený na obalu opravné sady. Nejprve smirkovým papírkem, který by měl být součástí sady, zdrsni okolí průpichu duše. Poté na toto místo nanes lepidlo v ploše velikosti záplaty a podle návodu nechej chvíli působit. Po uplynutí potřebné doby přilož záplatu na duši a na chvíli pevně stiskni, dokud lepidlo úplně nezaschne. Pak už stačí duši nafouknout pro kontrolu, jestli se zalepení duše podařilo a vložit ji zpátky do pláště.

Existují i samolepící záplaty, u kterých je jejich aplikace snadná a rychlá. Stačí pouze přiložit na duši a chvilku počkat. Toto řešení je rychlé a bez nutnosti používat lepidlo.

Tomáš Dražan

Autor článku
Ahoj, jmenuji se Tomáš a u Joy.bike pracuji jako produktový a marketingový specialista. Píšu texty, články a občas mě můžeš vidět i na prodejně v Hradci Králové. 
×

Splátková kalkulačka ESSOX