Jak správně vybrat cyklistické brýle?

Cyklistické brýle nejsou jen módní záležitost, ale zásadní kousek výbavy na kolo. Chrání oči nejenom před sluncem, větrem, prachem nebo hmyzem, ale při jízdě v terénu i proti větvím. Když navíc zvolíš správný typ skel, zajistíš si perfektní viditelnost za všech podmínek. Takže jak vybrat ty nejlepší brýle na kolo, aby ses mohl za všech podmínek soustředit jen na jízdu? 

Ochrana proti UV záření je naprostý základ

Tmavá skla sama o sobě nestačí – pokud sluneční brýle nemají kvalitní UV filtr, paradoxně si můžeš uškodit ještě víc, než kdybys jel bez brýlí. Tedy aspoň co se UV záření týče. Zornice se totiž v šeru rozšíří a dovnitř ho pak pustí větší množství. Dlouhodobé vystavení se UV záření navíc poškozuje rohovku, unavuje zrak a zvyšuje riziko šedého zákalu. 

Proto hledej sportovní brýle s označením UV400 nebo jiným potvrzením, které zaručí, že přes UV filtr v brýlích 100% nepronikne UVA, UVB ani UVC záření. 

Nutno ale podotknout, že většina kvalitních cyklistických brýlí už má dnes UV ochranu zmáklou, takže pokud nebudeš vybírat u pochybných značek brýle za pár korun, můžeš být v klidu i bez šťourání se v certifikacích.

Jak vybrat brýle na kolo

Jaké zorníky vybrat?

Výběr správných skel rozhoduje o tom, jestli uvidíš perfektně za každé situace, nebo budeš během jízdy neustále mžourat. Každý typ má své výhody i nevýhody, takže jde hlavně o to, kde a jak jezdíš. V zásadě jsou na stole dvě technologie.

Fotochromatické neboli samozatmavovací brýle se samy přizpůsobí podle podmínek, polarizační skla zase pomůžou eliminovat odlesky na mokré silnici. Samostatnou kategorií jsou pak DH brýle pro nejnáročnější terén (sjezdy a enduro).

Fotochromatická skla – univerzál, co se přizpůsobí

Pokud pokukuješ po brýlích „na všechno“ a nechceš řešit pořizování několika různých modelů či skel, fotochromatická skla jsou jasná volba. Umí se automaticky přizpůsobit světelným podmínkám – ve stínu nebo za šera jsou téměř čirá (kategorie 0 – maximální propustnost světla), na ostrém slunci se ztmaví až na úroveň 3 (míra propustnosti světla 8–18 %).

Existují i verze s rozsahem zatmavení 1–3, které už „v základu“ mají lehké tónování (hnědá, šedá, zrcadlová úprava), takže nejsou nikdy úplně čiré. Na to pozor pokud jezdíš často za šera nebo v noci. 

Za nás tahle technologie funguje skvěle, reakce na změnu stín→světlo bývá rychlá, ale návrat do čiré verze pořád může trvat o trošku déle.

Polarizační skla – ideální na silnici, v terénu už horší

Polarizační brýle na kolo jsou super proti náhlému oslnění – odstraní nepříjemné odlesky od mokré silnice, sněhu nebo vody. Navíc zvýrazní přirozenost barev a sníží únavu očí. Perfektní na silniční kolo (nebo na řízení do auta).

A mají nějaké nevýhody? Mají – jízdu ve stínu – typicky v lese.

Jak vybrat brýle na kolo

Vyměnitelná skla – pro ty, co chtějí mít absolutní kontrolu

Teoreticky nejlepší varianta pro každou situaci – stačí si vyměnit skla podle podmínek. Prakticky ale s sebou náhradní skla na švih nebo do bikeparku brát asi nebudeš a ne každý má chuť je měnit podle aktuální situace. 

Smysl nám to dává v případě, že jezdíš často za šera nebo v noci. Tam pak sáhni po zornicích s maximální propustností.

Dioptrické brýle na kolo – vyplatí se nešetřit

Pokud potřebuješ sportovní dioptrické brýle, máš v zásadě tři možnosti.

První je jízda s čočkami a běžnými sportovními slunečními brýlemi. Pokud ti to ale z jakéhokoliv důvodu nevyhovuje, můžeš si pořídit dostatečně velké cyklistické brýle, pod které se ti vejdou tvoje dioptrické. Není to úplně pohodlné – častokrát tě tahle kombinace pod helmou může tlačit a dioptrické brýle se kvůli potu a prachu začnou ničit.

Proto je pro spoustu cyklistů nezbytná investice do cyklistických brýlí s dioptrickou vsadkou, které jsou už dnes na velmi dobré úrovni. Vybrat si můžeš jak mezi polarizačními, tak fotochromatickými skly. Věz, že to ale něco stojí.

Ať něco vydrží

Cyklistické brýle nejsou jen o tom, jak vypadají a jak ti padnou – musí taky něco snést. Pád, náraz větve nebo prach a nečistoty. Nadneseně řečeno – to je jejich denní chleba a měly by být na to ready.

Skla by proto měly být pevné, odolné vůči poškrábání a netříštivé, aby v případě pádu nebo nárazu nedošlo k poranění očí. Nejčastěji se používá polykarbonát, který má nejlepší poměr váhy a bezpečnosti – je lehký, pevný a odolá i silnějším nárazům.

Nároky na obroučky jsou podobné. Rám musí být dostatečně odolný, aby vydržel případný pád, ale zároveň pružný, aby nepraskl hned při prvním nárazu. A samozřejmě – taky aby se dobře přizpůsobil obličeji. Nejpoužívanějšími materiály jsou: 

  •      Grilamid TR90 – nejpoužívanější materiál u kvalitních brýlí, extrémně lehký, odolný a pružný, takže zvládne i hrubší zacházení. Většině lidí sedne na první dobrou.
  •      Polykarbonát – podobně lehký a pevný jako Grilamid, ale méně pružný, a proto i levnější.

Má smysl řešit váhu?

U cyklistických brýlí váha hraje roli, ale pro většinu jezdců není klíčová. Modely těch nejlepších značek jsou natolik lehké, abys je během jízdy ani nevnímal.

Důležitější než samotná váha je tak celkové pohodlí – dobře padnoucí brýle s chytrým odvětráním a ergonomií budou vždy lepší než ultra lehký model, který sjíždí z nosu nebo tlačí do spánků.

Půlrámy vs. plnorámy

Při výběru záleží hlavně na tom, na čem jezdíš a kde jezdíš. Půlrámy, tedy brýle bez spodního okraje, jsou lehčí, což ocení hlavně silničáři a štěrkoletci. Neomezují zorné pole a jsou o něco lehčí. Jejich nevýhodou je ale nižší odolnost – protože chybí spodní část rámu, sklo je náchylnější k poškození.

Plnorámy jsou robustnější a poskytují lepší ochranu před vnějšími vlivy. Díky pevnému uchycení čoček lépe odolávají nárazům a pádům, což oceníš hlavně pokud se často vydáváš do terénu. Plný rám také chrání oči lépe před větrem, prachem a blátem, takže jsou ideální do náročnějších podmínek.

Jak vybrat brýle na kolo

TIP: Vidíš? A jsi vidět? Poradíme ti, abys byl.

Sebelepší brýle, které nesedí, jsou k ničemu

Brýle můžou mít ty nejlepší zorníky, ale pokud tlačí, sklouzávají nebo nedoléhají, dříve či později s nimi ztratíš trpělivost a přestaneš je používat.

Každý výrobce má trochu jiné parametry, proto je vždy lepší je před koupí vyzkoušet – nejen proto, abys zjistil, jak ti budou sedět do helmy (a jak v nich budeš vypadat). Pokud objednáváš z e-shopu, změř se a údaje porovnej s rozměry od výrobce.

Jak vybrat správnou velikost cyklistických brýlí

A jak se při výběru vyznat v rozměrech? Nejlépe ti pomůže krejčovský metr – změř si vzdálenost mezi vnějšími koutky očí a porovnej ji se šířkou brýlí a délkou nožiček. 

  •      Šířka brýlí – Pokud máš užší obličej, mohutnější rámy ti budou odstávat a zbytečně k očím pouštět vítr a prach. Naopak, pokud máš širší hlavu, úzké modely cyklistických brýlí tě budou tlačit na spáncích. 
  •      Výška zorníků – Vyšší čočky poskytují lepší krytí, ale pokud jsou až moc velké, můžou tě brýle tlačit v oblasti obočí nebo naopak lícních kostí. Pamatuj, že hlavní váha brýlí by měla být vždy na nose.
  •      Šířka nosníků – Aby ti brýle nesklouzávaly z kořene nosu, doporučujeme ověřit i tento parametr. U kvalitních brýlí se ale spíše setkáš s měkkými nastavitelnými nosníky, které si můžeš buď upravit nebo vyměnit za jiné.
  •      Tvar nožiček – Některé modely brýlí mají nožičky rovné, jiné zaoblené. Co komu sedí, je individuální – rovné nožičky můžou vadit v kombinaci s některými typy helem, zaoblené zase nemusí dobře sedět na menší hlavy. Většina brýlí má pak ještě konce nožiček potažené gumou, aby dobře držely i v náročnějším terénu. Top brýle je pak mají i nastavitelné.

Jak se vyznat v uváděných rozměrech a velikostech?

  •      Průměr očnice (velikost skel) udává velikost jednoho skla od vnějšího k vnitřnímu okraji. Např. 140 mm × 61 mm znamená, že skla budou poměrně široká, aby zakryly oči před větrem a nečistotami, a zároveň dost vysoká na to, aby ti vyhovovala u agresivnějších stylů ježdění, kde potřebuješ mít perfektně pokryté celé zorné pole. 
  •      Délka stranice je prakticky délka nožiček. Měří se od pantů až po konec nožiček. U dětských sportovních brýlí se můžeš setkat s velikostí i pod 100 mm, běžně je ale délka stranic od 125 (ideální pro menší hlavu) do 145 mm.
  •      Šířka nosníku udává vzdálenost mezi čočkami v místě, kde brýle sedí na nose. Jak už jsme ale zminili, většina kvalitnějších sportovních brýlí už ale má nosníky nastavitelné.

Jak vybrat ideální sjezdové brýle

Pokud máš integrální nebo trailovou helmu, měl bys ji při výběru sjezdových brýlí mít pořád po ruce. Základem totiž je, aby se brýle do helmy v pohodě vešly a zároveň ti perfektně seděly. Především pak v oblasti nosu. Nesmí tě nijak škrtit nebo tlačit. Proto taky dražší modely mají až trojitou pěnu. V neposlední řadě bys měl věnovat pozornost odvětrávání, které úzce souvisí s mlžením skel.

Stejně jako u klasických brýlí, i některé sjezdové umožňují výměnu skel, což ti rozšiřuje možnost jejich používání.

Jak vybrat brýle na kolo

Jak zabránit mlžení brýlí?

Noční můra každého cyklisty – zvlášť při sjezdech. U klasických brýlí stačí chvíli počkat, nebo si trochu uvolnit z nosu. U plných, DH modelů je to ale problematičtější – stačí trocha potu, změna teploty, zrychlený dech a najednou místo cesty vidíš mlžnou clonu. Naštěstí existují způsoby, jak tomu předejít. 

Nejlepší obranou je dobrá ventilace brýlí už v základu – brýle s větracími otvory nebo odlehčenými rámečky umožňují lepší cirkulaci vzduchu a zabraňují hromadění vlhkosti. Pokud brýle větrání nemají, mlžení se nevyhneš.

Další možností je vybírat brýle s anti-fog úpravou, tedy speciální vrstvou na čočkách, která brání kondenzaci vody. Funguje dobře, ale časem se opotřebuje, zvlášť při nesprávném čištění. Mezi příklady brýlí s anti-fog úpravou patří Accuri 2 od legendární kalifornské značky 100%.

Pokud se ti brýle začnou mlžit, může pomoct anti-fog sprej, který ochrannou vrstvu obnoví a zajistí, že zůstaneš v suchu i v náročných podmínkách. 

Nejlepší brýle na kolo podle druhu ježdění

Downhill / Enduro 

Maximální rychlost, skoky, bláto? Tady potřebuješ sjezdové brýle s plným rámem a širokým zorným polem, které ti ochrání oči před bahnem, kamínky i větvemi. Často se používají v kombinaci s fullface helmou, takže by měly být kompatibilní s jejím tvarem. Perfektní ventilace a úprava proti mlžení jsou nutnost.

Jak vybrat brýle na kolo
Jak vybrat brýle na kolo

Trail / Gravel

V terénu oceníš robustnější brýle s plnorámem, které ti ochrání oči před větrem, prachem a nečekanými nástrahami trailu. 

Fotochromatická skla jsou ideální, protože reagují na změny světla – nemusíš si je neustále sundávat při přejezdu mezi sluncem a stínem. 

Silniční cyklistika 

Silničáři potřebuji především maximální zorné pole. Proto jsou nejlepší volbou půlrámy nebo bezrámové brýle, které neomezují výhled dolů ani nahoru.

Jak vybrat brýle na kolo
Jak vybrat brýle na kolo

Rekreační ježdění a město 

Pokud jezdíš spíš na pohodu a hledáš univerzální brýle, které využiješ nejen na kole, nemusíš řešit nic extrémního. Lehké sportovní brýle s UV ochranou a základním odvětráním bohatě stačí. Důležité je, abys oči alespoň něčím chránil a zbytečně je nevystavoval vnějším vlivům

×

Splátková kalkulačka ESSOX